Vilkår og betingelser
SALGSBETINGELSER
Salgsbetingelser følger Standardsalsbetingelser for forbrukerkjøp av varelover Internett.
Versjon 2.0 revidert oktober 2015. Oppdatert januar 2018.
Partene
Selgeren er Leseforlaget AS / Leseforlaget Bager, org.nr. 982 277 119 / 987 727 774 og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
- Betaling
Varene betales forskuddsvis til selger via bankoverføring, Vipps eller via Klarna. Kjøper betaler i tillegg til varen frakt.
- Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
- Angrerett
Kjøperen kan angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger skriftlig melding (angrerettskjema eller mail) om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe.
- Mangel ved varen
- kjøperens rettigheterog reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger skriftlig melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen.
- Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbruker- kjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
- Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvis- ter i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.