
NOA - bloggen
Jeg heter Hilde og har undervist i Norsk som andrespråk siden høsten 1998, da jeg startet som vikar ved Rosenhof voksenopplæringssenter i Oslo mens jeg skrev på min første master (hovedfag). Jeg har med andre ord 27 års erfaring med norskundervisning av voksne innvandrere og flyktninger. I løpet av disse 27 årene har jeg jobbet med analfabeter, deltakere med lav skolegang, deltakere med fullført videregående, deltakere med akademisk utdanning og i ulike prosjekter som undervisningsstøtte i helsefag og norsk med arbeidspraksiskurs. Jeg har også vært, og er, sensor ved muntlige og skriftlige norskprøver. I denne bloggen vil jeg dele litt med deg fra min undervisningshverdag, og hva jeg gjør i klasserommet. Kanskje kan det være en inspirasjon? Noe av det jeg vil skrive har jeg funnet på helt selv, mens andre ting har jeg lært av kolleger og eldre lærere som raust delte sin kompetanse med meg da jeg selv var ny i faget. Jeg håper du som er ny eller "gammel" lærer i NOA har glede av bloggen min, og finner nyttige tips og idéer.
Å øve på argumenterende tekst
På skriftlig norskprøve B1-B2 kommer argumenterende tekst. En måte å øve på er å jobbe med modelltekster knyttet til ulike temaer. Du kan finne disse i lærebøker for B2 eller du kan skrive selv. En typisk modelltekst kan være: "Bør de som lever usunt selv betale for medisinsk behandling?" Jeg har laget et undervisningsopplegg som følgende:
Muntlig undervisning - å utvide vokabularet
En av klassene jeg nå underviser er på B1-nivå og er i ferd med å starte på B2. Annenhver dag får de en muntlig oppgave. Det meste av grammatikken sitter nå inne, slik at utfordringen er vokabularet. Vi har snakket om det at grammatikken er et begrenset system og går tross alt an å lære seg - i alle...
Følge lærebok eller ha eget materiale?
Da jeg var ny lærer, fulgte jeg læreboka ganske slavisk. Klassen startet på kapittel 1 og vi jobbet oss gjennom bokas tekster og oppgaver i tur og orden. Sjelden utelot vi noen oppgaver eller ekstraoppgaver, og slik holdt vi på inntil siste kapittel, før vi startet på neste bok i lærebokserien. Det skal sies at jeg på den...
Noen ganger har elevene ulikt lesenivå i klassen. Da kan det være hensiktsmessig å ha et felles overordnet tema i undervisningen med noe felles som en video, en samtale eller et bilde, men kopiere opp eller lage tekster på ulikt nivå som deltakerne kan jobbe med i grupper. Jeg har selv gjort dette, nå sist med deltakere med skolebakgrunn på...
Hva gjør du når elevene har ulikt nivå?
Å ha ulikt nivå i klassen, er vel mer normalen enn unntaket. Selv i store voksenopplæringssentre som Oslo, kan det være vanskelig å lage homogene klasser. Spesielt når det nærmer seg sommerferie og klassen har utviklet seg ulikt.