Å øve på argumenterende tekst

14.06.2025

På skriftlig norskprøve B1-B2 kommer argumenterende tekst. En måte å øve på er å jobbe med modelltekster knyttet til ulike temaer. Du kan finne disse i lærebøker for B2 eller du kan skrive selv. En typisk modelltekst kan være: "Bør de som lever usunt selv betale for medisinsk behandling?"  Jeg har laget et undervisningsopplegg som følgende:

1. Start/overblikk: Elevene leser modellteksten uten ordbok eller hjelpemidler. Estimert tid: 5-10 minutter.

2. Detaljnivå: Elevene leser modellteksten grundigere og blir bedt om å finne ord og uttrykk de mener er viktige for temaet. De skal også finne ulike måter setninger er startet på. Kanskje kan de selv bruke noen av disse setningsstarterne i egen tekst? Elevene skriver ned ordene, uttrykkene og setningsstarterne på et blankt ark. De kan få et slikt ark av læreren, eller bruke srkiveboka si. I denne øvelsen er det både tillatt og ønskelig å bruke ordbok. Estimert tid: 20 minutter. 

Lærer går rundt i klasserommet og hjelper. En annen måte å gjøre det på, er å lese teksten i plenum  og sammen velge ut ord, uttrykk og setningsstartere. 

3. Finner egne ord og uttrykk: Elevene finner selv flere ord de vil bruke i teksten sin ved å bruke ordbok eller apper. Mange av mine elever bruker Google Translator - og det fungerer greit. Ordene oversatt til norsk skrives ned på eget ark. Læreren går rundt og leser ordene elevene har skrevet - dette for å hindre "rare" oversettelser. Estimert tid: 10-15 minutter.  

4. Å skrive tekst: Elevene må legge bort modellteksten. Nå skal de skrive en egen tekst hvor de argumenterer for sitt syn på saken. De kan fritt bruke arket de har skrevet med ord, uttrykk og setningsstartere. De blir bedt om å skrive en innledning og 1-2 avsnitt. De kan skrive for hånd eller på PC. Estimert tid: 45 minutter.  

5. Å gi tilbakemelding: Læreren går rundt og retter tekstene der og da, eller samler de inn og retter dem til neste time. 

Jeg pleier å ha en slik skriveøvelse hver uke, og jeg ser resultatene raskt. Et tips er å ha samme tema som de skal skrive om som muntlig øving i forkant.