4 BØKER

Det finnes ei bildebok for hver årstid. Bøkene er tilpasset svake lesere uten særlig skolebakgrunn. 

Som et prøveprosjekt er det trykket opp en biblioteksbok av høst- og vinterutgaven. Alternativet kommer opp når du trykker på produktbildene til venstre. 

KUNST

REPETISJONER

MUNTLIG

Hva ser du på bildet?

Snakk sammen.

Læreren bør introdusere ordene som kommer på neste side (lesenivå 1).

LESE ENKELTORD

12 ord til hvert bilde.

4 ord i fet skrift.

8 ord i vanlig skrift.

Ved ulikt nivå i klassen, kan svake lesere fokusere på de fire første ordene, mens sterke lesere kan prøve seg på de andre ordene. 


LESE SETNINGER

Ord fra lesenivå 1 inngår i setningene. Det er ikke plass til alle tolv ordene, men de fire første ordene i fet skrift skal være å finne her.

Det er enkle setninger med enkle ord som går igjen. Herav vil mange kunne klare å lese setninger, selv om de er svake lesere. 

Setningene finnes i både store og små bokstaver.

I klasser med ulike leseferdigheter, vil dette være en utfordring til sterkere lesere.

LESE TEKST

Tekstene finnes i både store og små bokstaver.


Å lese en hel tekst, kan være utfordrende. I klasser med ulike nivåer, er det bare de sterkeste leserne som kommer hit. Imiderltid er teksten lett tilgjengelig ved at alle ord markert i bildet på lesenivå 1 er inkludert i teksten. Det samme gjelder setningene fra lesenivå 2.

SE UTDRAG 

Her kan du se utvalgte sider fra bøkene. 

For gratis nedlastbare oppgaver til hvert bilde, se punkt om kopioriginaler under.

OPPGAVER

Fritt nedlastbare oppgaver for å jobbe videre med vokabular, ord og uttrykk. 

Det finnes egne oppgaver for uttale av vokaler, og egne oppgaver for å øve inn substantiver og verbtider.

Hvordan kopioriginalene kan brukes, er beskrevet i LÆRERVEILEDNINGEN.

KOMPETANSEMÅL

Bildebøkene følger kompetansemål A1 Muntlig, A1 Lese, A2 Muntlig og A2 Lese i Læreplan i norsk for voksne innvandrere (A1-B2).

Bildene i boka er malt av munn- og fotmalere tilknyttet Munn- og fotmalende kunstneres forlag. Elevene får autentiske kunstbilder som utgangspunkt for å trene muntlige ferdigheter og lesing.


Bøkene er bygget opp på repetisjoner, og går fra det muntlige til det skriftlige. Først snakker vi om bildet og finner ord til bildet. Det er faste ord som bør læres inn. Disse ordene kan elevene øve på å lese på neste bokside. Noen av ordene repeteres deretter i enkle setninger til bildet. Setningene til bildet repeteres i helsidestekst. Oppbyggingen gjør at alle elever uavhengig av lesenivå kan ha samme bok. Svake lesere får trening i å lese med både store og små bokstaver. 

Lesenivå 1:  Ordene som er lært muntlig, kan nå leses.
Lesenivå 1: Ordene som er lært muntlig, kan nå leses.
Lesenivå 2: Ord fra lesenivå 1 finner elevene igjen i setningene.
Lesenivå 2: Ord fra lesenivå 1 finner elevene igjen i setningene.
Lesenivå 3: Teksten inneholder samtlige ord fra lesenivå 1 og samtlige setninger fra lesenivå 2.
Lesenivå 3: Teksten inneholder samtlige ord fra lesenivå 1 og samtlige setninger fra lesenivå 2.
Det finnes 20 kopioriginaler med ulike oppgaver til hvert eneste bilde. Disse kan fritt lastes ned og brukes i undervisning.
Det finnes 20 kopioriginaler med ulike oppgaver til hvert eneste bilde. Disse kan fritt lastes ned og brukes i undervisning.